sunnuntaina, heinäkuuta 17

Kotia päin

KA ilmoitti 10 km ja varmaan muutkin alkavat kohta tulla kotia päin.

Tehtävät ja tulokset

Tehtävät ja tulokset löytyvät parhaiten Soaringspotin sivulta. Suora linkki EGC 2011 sivulle löytyy viereisestä linkkilistasta.

Harrilla ja Visa-Matilla on oma seurantalaite mutta järjestäjät laittavat kahden luokan koneisiin omat seurantalaitteet. Datasiirto perustuu GSM tekniikkaan. Nämä luokat ovat PW5 ja 20M luokat eli pienimmät luokat.

Vakioluokan pojat käänsivät juuri 2. käännepisteen.

Pilvet

Harrilla ja Visa-Matilla oli eilen pohtimista, millä tuonne käännepisteelle pääsisi. Mennäkkö oikean vaiko vasemman kautta vaiko yli kukkulan käännepisteelle.

Päivän tehtävät

Tehtävät
Kaikki luokat saivat omat lyhkäset tehtävänsä. Tehtävät ja tulokset löytyvät Soaringspotista. Linkki löytyy oikealla olevassa linkkilistassa. Keskustelua aiheutti eilen kovasti maaliympyrä,sen korkeusrajat sekä mahdolliset virhepisteet.

Hinaukset alkavat klo 12:30 LT eli 13:30 suomen aikaa. Kumpiaisia alkaa kertyä Nitran ympärille.

Lähtölinjat ja lähdöt
20m:  13:06 .... KA: 13:21
Kerho: 13:35....  II: 13:58 ....  AK: lähti ennen aukeamista harjoituslennolle. Flarmin johto irti.
Vakio: 13:33 .... CX: 13:41 .... LK: 13:42

Sääntömuutoksia
Maaliympyrä on 3 km käännepisteen 001 Nitra ympärillä. Alkuperäinen minimikokeus oli 185 m QNH ja sääntönä että kentälle pitää laskeutua. Mikäli lasku olisi jäänyt pellolle maaliympyrän sisälle olisi tullut 5 min sakkoaika. Tämä saattaa aiheuttaa joissakin tapauksissa väkisin kentälle yrittämistä turvallisuuden kustannuksella. Päätös oli kaikkien keskustelujen ja toisenkin joukkueenjohtajien kokouksen jälkeen että korkeus nostetaan 250 metriin eikä tuota 5 min rangaistusta anneta peltoon laskemisesta.

Kilpailutunnukset
Kilpailussa on usemapia samoja kilpailutunnuksia. Kaksi näistä tapauksista kohdistuu Suomen joukkueen koneisiin. AK ja CX löytyvät kahdesta koneesta. Säännön mukaan se joka on ensin ilmoittautunut kisaan saa pitää tunnuksensa. Tästä johtuen AK eli Antti joutuu lisäämään tunnukseensa esim "I" eteen tai loppuun tai jollain muulla konstilla muuttamaan tunnuksen toiseksi. CX eli Ilkka sen sijaan saa pitää tunnuksensa koska oli ilmoittautunut ennen toista CX tunnuksen omaavaa pilottia.

Lämmintä piisaa
Ei tarvitse palella päivällä ei. Iltaisin sen sijaan alkaa olla yhdeksän jälkeen jo niin viileää että pitkät housut ja pitkähihainen paita sujahtaa päälle. Eilen kun joukkueenjohtajien kokous klo 22 aikaan loppui, piti taas alainata Visa-Matin villapaitaa että tarkeni kävellä majapaikalle.

Nestetasapainon pitämistä kohdillaan on syytä muistutella ja hyvin joukkuen on asian omaksunut.

2. virallinen harjoituspäivä

Toinenkin virallinen harjoituspäivä näyttää aamusta kovin samanlaiselta kuin eilenkin. Kirkas sininen taivas (ainakin majapaikan keittiön ikkunasta katsottaessa) ja kanat kotkottaa ja kukot laulaa :)

Ennuste näyttää varsin mukavaa keliä tälle päivälle Nitrasta alkaen. 1800 m MSL ja nostot vajaat 2 m/s.
Prievidzaan päin mennessä keli näyttää nousevan kuten monesti ennenkin. Pohjoisessa näyttäisi kuitenkin kuivalta termiikiltä eli pilviä ei synny.

Jää nähtäväksi miten tuo tulkinta ennusteesta toteutuu.

Käytössämme topmeteo.eu ennusteet jotka käsittääkseni perustuvat samaan amerikkalaiseen malliin kuin RASP ennustekkin. Topmeteo on kuitenkin maksullinen palvelu.

Illalla onkin sitten avajaiset klo 19 kentällä. Kilpailun johtajan mukaan puheet pidetään vähissä ja toimintaa enemmän. Luvassa on hiljaista lentonäytöstä eli tietysti purjekoneilla.